احکام خالکوبی و تاتو در اسلام از دید مراجع

بارها با مشتریانی روبرو شده ام که برایشان حکم شرعی سایه و هاشور ابرو مهم بوده است:

  • آیا با وجود سایه یا هاشور ابرو می توانم نماز بخوانم؟
  • با انجام سایه و هاشور ابرو ،غسل و وضوی من صحیح است؟
  • با انجام سایه و هاشور ابرو می توانم به حج بروم؟
    در این مقاله می خواهیم تمام نکاتی که باید درباره احکام شرعی سایه و هاشور ابرو و در کل تاتو صورت بدانید را به شما توضیح دهیم ؛ حکم تاتو از نظر مراجع را در این مقاله آورده ایم. تا پایان مقاله با اسرا حسینی همراه باشید.

حکم شرعی سایه و هاشور ابرو ، حکم فیبروز ابرو

1- حکم شرعی تاتو ابرو ، سایه و هاشور و فیبروز ابرو برای غسل کردن گرفتن چیست؟

از نظر هیچ کدام از مراجع ، انجام سایه و هاشور ابرو مشکلی برای غسل کردن ایجاد نمی کند و انجام غسل با تاتو صحیح است

2- حکم شرعی تاتو ابرو ، سایه و هاشور و فیبروز ابرو برای وضو گرفتن و نماز خواندن چیست؟

از نظر هیچ کدام از مراجع ، انجام سایه و هاشور ابرو مشکلی برای وضو گرفتن و نماز خواندن ایجاد نمی کند و نماز خواندن با تاتو صحیح است.

3- حکم شرعی تاتو ابرو ، سایه و هاشور و فیبروز ابرو برای خانم ها در حج چیست ؟

به صورت کلی از نظر هیچ کدام از مراجع ، انجام سایه و هاشور ابرو مشکلی برای حج رفتن ایجاد نمی کند. اگر زینت است ، باید پوشانده شود

در ادامه به فتوای تک تک فقها در رابطه با این سوالات می‌پردازیم:

حكم تاتوي ابرو در خانم‌ها، جهت انجام وضو و غسل چيست؟

  • فتوای آیت الله خامنه ای:
    حکم تاتو رهبری بدین شکل است که اگر خالکوبی مجرد رنگ باشد یا در زیر پوست بوده و بر ظاهر پوست چیزی که مانع از رسیدن آب بر آن شود وجود نداشته باشد، وضو و غسل و نماز صحیح است.
  • فتوای ٱیت الله فاضل لنکرانی:
    چنانچه مثل خالکوبی باشد و زیر پوست قرار گیرد، اشکالی ندارد، اما اگر روی پوست قرار گیرد و مانع از رسیدن آب وضو یا غسل باشد جایز نیست.
  • فتوای آیت الله وحید خراسانی:
    تاتو اگر مانع از رسيدن آب به پوست گردد، جايز نيست و موجب بطلان وضو و غسل می شود و اگر کسی چنين کاری کرده باشد، بايد بردارد؛ اگرچه مشقت داشته باشد و در هر صورت زينت است و بايد از نامحرم بپوشاند.
  • فتوای آیت الله سیستانی:
    خالکوبى زیر پوست و تاتو کردن فی ذاته اشکال ندارد ومانع وضو وغسل نیست ولی اگر عرفا زینت به حساب بیاید زن باید آن را از مرد نامحرم بپوشاند.

حکم داشتن تاتوی ابرو برای خانم ها در احرام حج

  • حکم آیت الله خامنه ای درباره داشتن تاتوی ابرو :
    حکم تاتو ابرو از نظر امام خامنه ای در حج بدین صورت است که اگر عرفاً زینت محسوب شود لازم است به‌گونه‌اى که صورت پوشانده نشود آن را از دید نامحرم حفظ نماید (مثلاً انداختن پارچه یا مقنعه‌اى به صورت پرده و آویخته) و اگر عرفاً زینت محسوب نمى‌شود و موجب جلب توجه نامحرم نمى‌گردد لازم نیست.
  • فتوای ٱیت الله فاضل لنکرانی درباره داشتن تاتوی ابرو :
    حکم تاتو ابرو از نظر آیت الله فاضل لنکرانی در حج بدین صورت است اگر ابروی تاتو شده عرفا زینت حساب شود و جلب توجه نامحرم کند باید درغیر حالت احرام از نامحرم پوشانده شود ولی در حالت احرام لازم نیست بپوشاند.
  • فتوای آیت الله وحید خراسانی درباره داشتن تاتوی ابرو :
    زن در حال احرام مى تواند از مرد نامحرم رو بگیرد، به این كه گوشه عبا یا چادر و مانند آن را كه بر سر دارد تا گردن خود پایین بكشد، ولى احتیاط واجب این است كه قسمت پایین آمده را به وسیله دست یا غیر آن از صورت خود دور نـگه دارد.
  • فتوای آیت الله سیستانی درباره داشتن تاتوی ابرو :
     زن در حال احرام مى تواند از مرد نامحرم رو بگیرد، به این كه گوشه عبا یا چادر و مانند آن را كه بر سر دارد تا گردن خود پایین بكشد، ولى احتیاط واجب این است كه قسمت پایین آمده را به وسیله دست یا غیر آن از صورت خود دور نـگه دارد.و جایز است برای زن که گوشه لباس خود را بر صورتش به طرف بینی به قدری که بتواند ببیند رها کند .

منبع: کانال تلگرام نشر احکام اسلامی به نقل از استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات اداره تبلیغ اینترنتی حوزه های علمیه

حکم آیت الله تبریزی درباره تاتو :

در صورتیکه پوست روی آن را بپوشاند و نقش اسماء محترمات نباشد اشکال ندارد ولو زینت باشد. البته اگر بانوان این زینت را انجام دهند باید از نامحرم بپوشانند. در صورتیکه زن باشد یا مردی که انجام می دهد محرم باشد و شرائط فوق رعایت شود اشکال ندارد.

حکم آیت الله بهجت (ره):

 زینت است و باید از نامحرم پوشانده شود. اگر نمی پوشاند انجام ندهد. 

استفتائات خصوصی از معظم له –  موسوعه فقهی تحقیقات و استفتائات واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهرا (سلام الله علیها)، قم، مجموعه احکام 11


آیا تاتو کردن در ماه رمضان باعث باطل شدن روزه می شود؟

پاسخ اجمالی : تاتو روزه را باطل نمی کند.
لازم به یاد آوری است که مبطلات روزه عبارت اند از:
1. خوردن و آشامیدن، 2. جماع، 3. استمناء، (انسان با خود کارى کند که منى از او بیرون آید)، 4. دروغ بستن به خدا و پیغمبر (ص) و جانشینان پیغمبر (ع)، 5. رساندن غبار غلیظ به حلق، 6. فرو بردن تمام سر در آب، 7. باقى ماندن بر جنابت و حیض و نفاس تا اذان صبح، 8. اماله کردن با چیزهاى روان، 9. قى کردن

منبع: توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج ‏1، ص 891 ، م 1572.


حکم خالکوبی در اسلام

انجام تاتو یا خالکوبی می تواند به دلیل یک رفتار فرقه ای و مذهبی و یا به خاطر زیبایی و یا جهت یک عقیده خاص و خیابانی باشد . در این متن میخواهیم به بررسی حکم خالکوبی از دیدگاه مراجع بپردازیم.
قرار گرفتن مواد رنگی با منشاء خارجی در زیر پوست باعث تغییرات رنگی می شود که این حرکات را خالکوبی یا تاتو می نامیم . بطور کلی اگر خالکوبی برای بدن ضرر نداشته باشد و تصاویر مبتذل و انحرافی نباشد حرام نیست و می توان با آن وضو و غسل نمود اما بهتر است از این کار پرهیزشود.

اما اگر عکس های مستهجن بر بدن خالکوبی شود و یا اسامی مقدس که در حال عدم وضو یا جنابت مایه اشکال شود، حرام است.

در این بین این سوال پیش می‌آید که حکم مس آیات قرآن که بر روی بدن خالکوبی شده است چیست؟ خالکوبی آیات زیر پوست قرار می گیرد و مسّ آنها اشکالی ندارد؛ اما اگر بتوان بدون ضرر به بدن آنها را پاک کنند، احتیاط آن است که پاک شود.

  • حکم آیت الله خامنه ای درباره خالکوبی و تتو بدن:
    « خالکوبی حرام نیست و اثری که از آن در زیر پوست می گذارد مانع از رسیدن آب نیست و وضو و غسل با آن صحیح است.»
  • حکم ٱیت الله مکارم شیرازی درباره خالکوبی و تاتو بدن:
    حرام نیست مگر اینکه عکس های مستهجن باشد و یا اسامی مقدس که در حال عدم وضو یا جنابت مایه اشکال شود.

حکم تاتو خط چشم و تاتو لب چیست؟

جواب : اشکال ندارد، ولی زن‌ها باید ان را چنانچه عرفا زینت حساب شود باید از نامحرم بپوشانند.

 در ایامی که به دلیل هاشور ابرو نباید آب به ابرو برسد، باید وضوی جبیره ای گرفت یا تیمم لازم است؟

  • حکم آیت الله خامنه ای :
    در صورتی که آب برای پوست ضرر نداشته باشد، باید برای وضو مانع برطرف شده و وضو بگیرید. فی نفسه اشکال ندارد ولی اگر عرفا زینت محسوب شود، باید از نامحرم بپوشانند و اگر هاشور در زیر پوست باشد ضرری به صحت وضو و غسل نمی زند[1].
  • حکم آیت الله مکارم شیرازی :
    چنانچه در ایام ذکر شده رسیدن آب به ابرو ضرر دارد، باید وضوی جبیره ای بگیرد یعنی اطراف آن محل را بشويد و بنابراحتياط مستحب، روي جبيره را نيز مسح کند[2].
  • حکم آیت الله سیستانی:
    جایز نیست کاری کنید که مجبور به تیمم شوید بلکه باید در ایام عادت ماهیانه انجام بدید که مشکلی از این جهت پیش نیاید[3].
  • حکم آیت الله شبیری زنجانی:
    فرض سوال مجوز هیج یک از امور مذکور نیست و فرد مذکور باید وضوی عادی بگیرد. اگر زیر پوست انجام شود و مانع رسیدن آب به اعضاء نباشد، جایز است، امّا اگر مستلزم حرامی شود مثلا شخص عاجز از وضو یا غسل کامل شود، جایز نیست[4].
  • حکم آیت الله وحید سیستانی :
    انجام این کار هم برای آرایشگر و هم برای آن خانم حرام است مگر اینکه زیر پوست باشد و در ایام عادت ماهانه که مکلف به نماز نیست انجام دهد به طوری که از زمان پاک شدن از عادت بتواند وضو و غسل را به طور عادی انجام دهد و اگر شخصی این کار را انجام داد واجب است عباداتش را انجام دهد و بنابر احتیاط واجب هم وضوی جبیره نماید هم تیمم و بعد از خوب شدن محل ،بنابر احتیاط واجب قضاء عبادات را به جا آورد[5].
  • حکم آیت الله فاضل لنکرانی :
    هاشور کردن ابرو مجوز شرعی برای وضوی جبیره یا تیمم حساب نمی شود. خانم ها می توانند در ایام عادت ماهیانه که نماز به ایشان واجب نیست این کار را انجام دهند. در ضمن اگر با هاشور کردن جرمی روی پوست قرار می گیرد بر این اساس وضو با وجود آن جرم باطل است[6].

پی نوشت:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 633700.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9412160043.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 456097.
​​​​​[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 27703.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، کد استفتاء: 16964.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9404750.

جهت دریافت خدمات و ثبت نام در دوره های آموزشی تخصصی و تضمینی ما با اسرا حسینی در ارتباط باشید

اسرا حسینی

من اسرا حسینی تلاش می‌کنم همواره بیاموزم و به بهترین شکل ممکن به دیگران آموزش دهم .

در مورد من : مدرس رسمی سازمان فنی و حرفه ای کشور مستر رسمی آکادمی MPT اتریش نویسنده کابردی ترین کتاب علمی و عملی میکروپیگمنتیشن ، میکروبلیدینگ و شیدینگ ابرو به نام «خانم ها دیگه خرابکاری بسه!»  آرتیست رسمی آکادمی بین المللی فی اروپا ( فیبروز ) تکنسین رسمی نانو ریمووال با مواد فی ریمووال موسس سایت اسرا حسینی مدرس تمام تکنیک های روز دنیا بیش از 20 عنوان آموزشی آرایش دائم صورت دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی ایران برای توضیحات بیشتر روی اسرا حسینی کلیک کنید

مقالات مرتبط

جهت شرکت در دوره های آموزشی ما با اسرا حسینی تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست