احکام خالکوبی و تاتو در اسلام از دید مراجع

فهرست مقاله
5/5

بارها با مشتریانی روبرو شده ام که برایشان حکم شرعی تتو ، سایه و هاشور ابرو مهم بوده است. سوالات آنان اغلب به شکل زیر بوده است :

  • آیا با وجود سایه یا هاشور ابرو می توانم نماز بخوانم؟
  • آیا با انجام سایه و هاشور ابرو غسل و وضوی من صحیح است؟
  • آیا با انجام سایه و هاشور ابرو می توانم به حج بروم؟

در مقاله احکام شرعی تاتو می خواهیم تمام نکاتی که باید درباره احکام شرعی خالکوبی بدانید را به شما توضیح دهیم ؛ حکم تاتو از نظر مراجع را در این مقاله آورده ایم .
در صورتی که نیاز به توضیح بیشتری دارید ، لطفا با دفتر مرجع تقلید خود تماس بگیرید . تا پایان مقاله با اسرا حسینی همراه باشید

اولین سوالی که پیش می آید این است :

آیا تاتو کردن حرام است؟

انجام تاتو یا خالکوبی می تواند به دلیل یک رفتار فرقه ای و مذهبی و یا به خاطر زیبایی و یا جهت یک عقیده خاص و خیابانی باشد . در این متن میخواهیم به بررسی حکم خالکوبی از دیدگاه مراجع بپردازیم.
قرار گرفتن مواد رنگی با منشاء خارجی در زیر پوست باعث تغییرات رنگی می شود که این حرکات را خالکوبی یا تاتو می نامیم . بطور کلی اگر خالکوبی برای بدن ضرر نداشته باشد و تصاویر مبتذل و انحرافی نباشد حرام نیست و می توان با آن وضو و غسل نمود. اما اگر عکس های مستهجن بر بدن خالکوبی شود و یا اسامی مقدس که در حال عدم وضو یا جنابت مایه اشکال شود، حرام است.

در پاسخ به این سوال که آیا خالکوبی حرام است؟ حکم خالکوبی در اسلام چیست ؟ نظر مراجع مختلف به شرح زیر است :

  • پاسخ حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته) به این شرح است: اگر ضرری برای بدن نداشته باشد، و اشکال آن مستهجن نباشد و باعث وهن شخصیت شخص نشود، بلامانع است. اگر نقشی که خالکوبی می شود،مشتمل بر امر حرامی، مانند تصویر زنان نامحرم نباشد، و در عرف موجب تحقیر شخص نگردد و برای مردان، تشبّه به زنان محسوب نشود، جایز است.
  • دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): هرگاه ضرر خاصّى براى بدن نداشته باشد عکسهاى موجب فساد اخلاق در آن نباشد جایز است و در هرحال براى وضو و غسل مشکلى ایجاد نمى کند.
  • دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): کار خوبی نیست و در بعضی موارد مانند نقش زدن اسامی مقدسه مثل اسم خدا و پیغمبران و ائمه علیهم السلام حرام است.

جهت تایید صحت و سقم حکم تاتو در اسلام می توانید به این صفحه مورد نظر در سایت اسلام کوئست مراجعه فرمایید

حکم مس آیات قرآن که بر روی بدن خالکوبی شده است چیست؟

خالکوبی آیات زیر پوست قرار می گیرد و مسّ آنها اشکالی ندارد؛ اما اگر بتوان بدون ضرر به بدن آنها را پاک کنند، احتیاط آن است که پاک شود.

سوالات متداول درباره حکم شرعی تاتو

1آیا تاتو و خالکوبی برای وضو و غسل و انجام اعمال حج، اشکالی ایجاد می کند؟

اکثر مراجع تقلید در خصوص خالکوبی فرموده اند:
اگر خالکوبى مجرد رنگ باشد و یا در زیر پوست بوده و بر ظاهر پوست چیزى که مانع از رسیدن آب بر آن شود، وجود نداشته باشد، وضو و غسل و نماز صحیح است .
مگر زمانیکه مانع مذکور روی پوست بوده و دارای جرم است به نحوی که مانع از رسیدن آب به پوست شود که در این صورت می بایست ابتداء مانع را برطرف و سپس اقدام به غسل یا وضو کرد.
بنابراین؛ اگر تاتو ، جرم داشته باشد و مانع از رسیدن آب وضوء و غسل به بدن شود باید قبل از وضوء یا غسل برطرف شود. در غیر این صورت اگر همانند خالکوبی و زیر پوست باشد که مانع از رسیدن آب بر آن نشود اشکالی ندارد. و انجام اعمالی از حج مانند طواف و نماز طواف که نیاز به طهارت (وضوء و غسل) دارد ، در چنین حالتی صحیح است.

2- حکم شرعی تاتو ابرو ، سایه و هاشور و فیبروز ابرو برای وضو گرفتن و نماز خواندن چیست؟

سایه و هاشور ابرو از نظر هیچ کدام از مراجع ، مشکلی برای وضو گرفتن و نماز خواندن ایجاد نمی کند و نماز خواندن با تاتو صحیح است.

3- آیا تاتوی ابرو وضو را باطل می کند؟

پاسخ های زیر از دفاتر آیات عظام، دریافت شده است:
دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی):
اگر مانع رسیدن آب به محل وضو یا غسل باشد، باید آن را برطرف کرد مگر این که تاتو زیر پوست باشد که در این صورت اشکال ندارد.
دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی):
مانع وضو نیست.
دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله العالی):
اگر عمل مذکور مانع از رسیدن آب وضو و غسل به بشره باشد، جایز نیست.

4- آیا تاتو کردن در ماه رمضان باعث باطل شدن روزه می شود؟

پاسخ اجمالی : تاتو روزه را باطل نمی کند.

لازم به یاد آوری است که مبطلات روزه عبارت اند از: 1. خوردن و آشامیدن، 2. جماع، 3. استمناء، (انسان با خود کارى کند که منى از او بیرون آید)، 4. دروغ بستن به خدا و پیغمبر و جانشینان پیغمبر ، 5. رساندن غبار غلیظ به حلق، 6. فرو بردن تمام سر در آب، 7. باقى ماندن بر جنابت و حیض و نفاس تا اذان صبح، 8. اماله کردن با چیزهاى روان، 9. قى کردن.

5- بنده ابرو و مژه‌هایم ریزش شدید پیدا کرد و عمل تاتو را انجام دادم. با توجه به اینکه کارمند هستم و امکان پوشاندن تاتو برایم میسر نیست ، حکم آن در برابر نامحرم چیست؟

پاسخ اجمالی : اگر با عمل تاتو فقط جاهاى خالى را پر کرده که در حد ابرو و مژه معمولی شود و آرایش خاصی از نظر عموم مردم محسوب نمی‌شود زینت شمرده نشده و پوشاندن آن از نامحرم واجب نیست.

حکم شرعی پوشاندن تاتوی صورت در برابر نامحرم چیست

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:

  • حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
    در هر صورت اگر عرفا زینت محسوب شود، باید از نامحرم پوشانده شود.
  • حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
    لازم است از نامحرم بپوشانید.
  • حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
    اگر فقط جاهاى خالى را پر مى‌کنید به طورى که زینت به حساب نیاید اشکال ندارد.
  • حضرت آیت الله مهدی هادوی تهرانی (دامت برکاته):
    اگر تاتو شما در حد ابرو و مژه معمولی است و آرایش خاصی از نظر عموم مردم محسوب نمی‌شود، حکم ابرو و مژه را دارد و پوشاندن آن واجب نیست.

جهت اطلاع از صحت و سقم پاسخ سوال پنج و فتواهای ذکر شده می توانید به سایت اسلام کوئست مراجعه فرمایید

  • فتوای آیت الله سیستانی:
    خالکوبى زیر پوست و تاتو کردن فی ذاته اشکال ندارد ومانع وضو وغسل نیست ولی اگر عرفا زینت به حساب بیاید زن باید آن را از مرد نامحرم بپوشاند.

حکم شرعی آیت الله فاضل لنکرانی درباره تاتو و خالکوبی

  • حكم تاتوي ابرو در خانم‌ها، از نظر آیت الله فاضل لنکرانی ، جهت انجام وضو و غسل چيست؟
    پاسخ : چنانچه مثل خالکوبی باشد و زیر پوست قرار گیرد، اشکالی ندارد، اما اگر روی پوست قرار گیرد و مانع از رسیدن آب وضو یا غسل باشد جایز نیست.

حکم تاتو از نظر آیت الله وحید خراسانی

  • حکم تاتو برای وضو چيست؟
    پاسخ : تاتو اگر مانع از رسيدن آب به پوست گردد جايز نيست و موجب بطلان وضو و غسل میشود و اگر کسی چنين کاری کرده باشد بايد بردارد اگرچه مشقت داشته باشد. و در هر صورت زينت است و بايد از نامحرم بپوشاند.

پرسش و پاسخ تاتو ( خالکوبی ) آیت الله سیستانی

  • حکم خالکوبی یا تاتو یا هاشور ابرو برای خانمها چیست؟
  • آیا مانع غسل و وضو است؟
  • آیا نشان دادن تاتو به نامحرم جایز است؟
    پاسخ: خالکوبى زیر پوست فی حد ذاته اشکال ندارد ومانع وضو وغسل نیست ولی اگر عرفا زینت به حساب بیاید زن باید ان را از مرد نامحرم بپوشاند.
  • من یک پسر جوان هستم دوست داشتم روی دستم خالکوبی کنم ایا حرام است و ایا غسل و وضویم مشکل دارد و آیا پس از مرگ باید آنهارا بتراشند؟
    پاسخ: فی نفسه اشکال ندارد. و خالکوبی زیر پوستی مانع غسل و وضو نمی شود، و تراشیدن لازم نیست.

منبع : سایت آیت الله سیستانی

حکم آیت الله مکارم شیرازی درباره تاتو ابرو و تاتو لب

اخیراً برخى از بانوان نسبت به ابرو یا دور لب، عملیّات تاتو انجام مى دهند، (پر رنگ کردن دور ابرو و لب با خال کوبى که طبعاً زینت تلقّى مى شود و گاه پوشاندن آن نیز مقدور نمى باشد( لطفاً حکم این عمل را بیان نمایید؟ پاسخ آیت الله مکارم شیرازی را در ادامه می خوانیم :

پاسخ :اين كار در صورتى كه آرايش تند محسوب نشود و منشأ فسادى نگردد جايز است؛ ودر هر حال براى وضو و غسل اشكالى ندارد، زيرا چيزى نيست كه روى پوست را بپوشاند. و اگر روی پوست باشد، باید در صورت امکان به هنگام غسل و وضو برطرف گردد.

منبع : سایت آیت الله مکارم شیرازی

 در ایامی که به دلیل هاشور ابرو نباید آب به ابرو برسد، باید وضوی جبیره ای گرفت یا تیمم لازم است؟

  • حکم آیت الله خامنه ای :
    در صورتی که آب برای پوست ضرر نداشته باشد، باید برای وضو مانع برطرف شده و وضو بگیرید. فی نفسه اشکال ندارد ولی اگر عرفا زینت محسوب شود، باید از نامحرم بپوشانند و اگر هاشور در زیر پوست باشد ضرری به صحت وضو و غسل نمی زند[1].
  • حکم آیت الله سیستانی:
    جایز نیست کاری کنید که مجبور به تیمم شوید بلکه باید در ایام عادت ماهیانه انجام بدید که مشکلی از این جهت پیش نیاید[3].
  • حکم آیت الله شبیری زنجانی:
    فرض سوال مجوز هیج یک از امور مذکور نیست و فرد مذکور باید وضوی عادی بگیرد. اگر زیر پوست انجام شود و مانع رسیدن آب به اعضاء نباشد، جایز است، امّا اگر مستلزم حرامی شود مثلا شخص عاجز از وضو یا غسل کامل شود، جایز نیست[4].
  • حکم آیت الله وحید سیستانی :
    انجام این کار هم برای آرایشگر و هم برای آن خانم حرام است مگر اینکه زیر پوست باشد و در ایام عادت ماهانه که مکلف به نماز نیست انجام دهد به طوری که از زمان پاک شدن از عادت بتواند وضو و غسل را به طور عادی انجام دهد و اگر شخصی این کار را انجام داد واجب است عباداتش را انجام دهد و بنابر احتیاط واجب هم وضوی جبیره نماید هم تیمم و بعد از خوب شدن محل ،بنابر احتیاط واجب قضاء عبادات را به جا آورد[5].
  • حکم آیت الله فاضل لنکرانی :
    هاشور کردن ابرو مجوز شرعی برای وضوی جبیره یا تیمم حساب نمی شود. خانم ها می توانند در ایام عادت ماهیانه که نماز به ایشان واجب نیست این کار را انجام دهند. در ضمن اگر با هاشور کردن جرمی روی پوست قرار می گیرد بر این اساس وضو با وجود آن جرم باطل است[6].

پی نوشت:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 633700.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 456097.
​​​​​[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 27703.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، کد استفتاء: 16964.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9404750.

 نظر آکادمی اسرا حسینی درباره حکم شرعی تاتو

همراه گرامی ممنون از اینکه تا به انتهای مقاله با ما همراه بود . ما جهت تهیه این مقاله ، تمام تلاش و توان خود را به کار گرفته ایم. اما از آنجایی که احکام با تغییر زمانه قابل تغییر هستند و ممکن است این مقاله در روزی که شما آن را مطالعه می فرمایید به روز رسانی نشده باشد ، جهت حصول اطمینان از حکم شرعی تاتو حتما با دفتر مرجع تقلید خود تماس حاصل فرمایید.
با احترام
آکادمی اسرا حسینی

این مقالات را هم بخوانید
درباره نویسنده

14 در مورد “احکام خالکوبی و تاتو در اسلام از دید مراجع”

    1. کارشناس سایت اسرا حسینی

      درود بر شما
      احکام میکروبلیدینگ همانند احکام خالکوبی و تاتو در اسلام ا ست

    2. سلام
      ببخشید میکروبلیدینگ برای وضو و غسل مشکل بوجود میاورد؟
      اگر مشکلی نداره شما برای اقا هم انجام میدید ممنون.

    3. کارشناس سایت اسرا حسینی

      درود بر شما
      باید از مرجع تقلیدتون این مورد رو پیگیری کنید دوست عزیز
      تا جایی که ما میدونیم میشه غسل و وضوی جبیره داشت
      در حالت کلی مشکلی نیست در حد وضو و غسل به موضع آب بخوره
      و در مورد سوال دومتون خیر برای آقایون خدمات نداریم

    1. کارشناس سایت اسرا حسینی

      درود بر شما
      وقت بخیر
      از دفتر مرجع تقلید خودتون استعلام بگیرید

    2. ناشناس

      سلام ببخشید طرح تتو مار . پروانه.گل و ماه بر روی بدن حرام است ؟

    3. اسرا حسینی

      درود بر شما
      وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان دفتر مرجع تقلیدتون صحبت کنید
      فتواها متفاوت هست و موردی که فرمودین نیاز به بررسی تخصصی داره

  1. سلام ببخشید این سولات و جواب ها کتاب داره در سایت مراجع یا به صورت مکتوب سوال شده مراجع جواب دادن؟

    1. کارشناس سایت اسرا حسینی

      درود بر شما وقت بخیر
      منبع مطالب پرسش و پاسخ در سایت فقهای محترم است

    2. ناشناس

      سلام من قبل ازاینکه ابروهاموسایه کنم یادم نبودغسل جنب دارم وبعدازاتمام کاریادم افتادآیانمازروزه من قبول میشه

    3. کارشناس سایت اسرا حسینی

      درود بر شما
      وقت بخیر
      با دفتر مرجع تقلیدتون تماس بگیرید لطفا

  2. سلام. من از دفتر مرجع تقلید پرسیدم میگن وضو و غسل جبیره ای برای آرایش صحیح نیست برای کاشت ناخن ومیکرو و …

    1. اسرا حسینی

      درود بر شما وقت بخیر

      دوست عزیز تمامی مطالبی که در این سایت قرار داده شده منبع داره و ارجاع داده شده به سایت اصلی مجتهد . ما هیچ نظری در خصوص احکام نداریم و با توجه به آخرین پاراگراف مقاله شما بهترین کار ممکن رو انجام دادید که از طریق دفتر مرجع نقلید خودتون سوالتون رو پیگیری فرمودید.

      سپاس از همراهی شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
جهت استفاده از تمامی امکانات سایت نظیر خرید محصول، دانلود فیلم های آموزشی رایگان و گذاشتن دیدگاه ثبت نام الزامی است
لطفا شماره موبایل خود را در کادر زیر وارد کنید تا کد تایید برای شما SMS گردد
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
اسکرول به بالا